menu in
Blogger Mark Mies

Geroezemoes

Ken je dat, van die zomerse avonden dat je door de stad loopt? Alle winkels zijn al dicht en af en toe kom je plukjes mensen tegen die  loom door de winkelstraat dralen, genietend van het kleine beetje verkoeling dat de avond meebrengt. Je kijkt naar boven en ziet al die mooie oude gevels die je overdag nooit opvallen, omdat de vele etalages meer  je aandacht trekken …

Je steekt het nieuwe asfalt over van de Rijksweg -die langs de nieuwe Ligne loopt- en sinds kort weer klaar is voor berijders. Het is stil in de straat. De lantaarns schijnen. Je komt langs de ‘Zittesje Sjnaak’ en je ziet nog een lichtje branden in het oude Kleesj aan de Parklaan. Zijn er nog mensen aan het dansen daar vanavond?  

De avond is gevallen en langzaam hoor je vanuit de verte een lichte ruis dichterbij komen. Heel zachtjes, maar het blijft op de achtergrond hangen. Je wandelt langs Zefke Mols en kijkt de wal op. Twee mensen lopen er arm in arm. Kleine lampjes tekenen hun silhouet.

De straat buigt naar rechts. De buste van Toon kijkt de Begijnenhofstraat in. Er zit nog een lichte kronkel in het straatje  en er zitten mensen op het terras bij De Kup. Ziet er gezellig uit. De mensen wenken je een goede avond.

De ruis zwelt aan en er openbaart zich een welkome wolk van stemmen en geuren als je de Markt op loopt. Geen herrie of harde muziek, nergens losse klanken of afzonderlijke zinnen. Het is een doodgewone woensdagavond einde juli, gevuld met het concert  van gezellige  terrassen.

De stemmen zoemen om je heen en je waant je op vakantie. Sfeervolle lichtjes stralen onder de parasols en zonneschermen vandaan. De volle terrassen nodigen je uit;  “Ach, kom dich nog eine drinke!”

Tijd om je over te geven aan het geroezemoes…


Mark Mies is eigenaar van buro 046, uitgever van Quant en UITSittardGeleen.nl.

Loyaliteit

In mijn eerste blog vertelde ik over hoe ondernemers in onze stad samen komen tot een waardevolle stad. Dat lukt je niet als ondernemer alléén. Van de ketens hoeven we niet veel te verwachten op dat vlak. Die zijn er, of die zijn er niet. Die doen ‘niks’ voor de stad behalve ruimte huren, mensen aan het werk houden en volk op de been brengen. Dat is niet niks. Maar als dat niet genoeg opbrengt voor het hoofdkantoor is de loyaliteit naar stad, de klant en het personeel ook snel verdwenen. Met de uitverkoop bij V&D zien we deze dagen hoe het werkt. Enkel voor de allerlaagste prijs komen mensen (al dan niet vechtend) nog naar wat eens de trots van Nederland was op het gebied van familiewinkelbedrijven.

Mag je als ondernemer de consument iets kwalijk nemen voor het maken van deze keuzes? Nee, natuurlijk niet! Dat zei ik vorige keer tenminste heel overtuigd.

Maar mag je dan ook niet vragen om loyaliteit van je klanten als ondernemer? Ik vind van wel. Maar die moet je dan wel zelf verdienen. Je moet als ondernemer een bepaalde (meer-)waarde creëren. Iets waarvoor mensen juist naar jouw zaak toekomen. Dat kun jijzelf zijn als ondernemer, met jouw eigen smaak, service, kwaliteit en uitstraling. En met jouw medewerkers. Die zijn je visitekaartje. Jouw kennis van wat je verkoopt is wie je bent. Het totaalverhaal moet kloppen. Dat is namelijk de waarde die jij meegeeft aan jouw klanten. En daarmee verdien je loyaliteit.

Zo moet je ook een stad zijn die mensen trekt door meerwaarde. De Sittardse binnenstad heeft op dat vlak de mazzel dat zij beschikt over een historisch hart. Oud Geleen heeft dat ook. Plaats daarin jouw bijzondere winkel en biedt meerwaarde als ondernemer. Andere plekken moeten op een andere manier iets extra’s bieden. Samen met je collega-ondernemers hoef je dit dan alleen nog maar uit te venten. Klinkt simpel. Maar daar begint dus het harde werken voor die loyaliteit.

Want loyaliteit van de consument is steeds moeilijker te verdienen en nog veel moeilijker vast te houden. De hedendaagse consument is mondig en wendbaar. Vroeger ging je naar die ene winkel omdat er misschien wel geen andere winkel was. Toen was ‘gewoon goed’ nog sneller genoeg. Toch ben ik er van overtuigd dat je ook vandaag de dag met het bieden van toegevoegde waarde duurzame loyaliteit verkrijgt. Voor een bijzondere ondernemer komen consumenten graag naar de stad Sittard-Geleen.

En dan heb ik het níet over consumenten die gaan voor gratis parkeren of voor de laagste prijs. Voor die consumenten moet jij als ondernemer dan namelijk óók simpelweg de laagste prijs hebben. Maar dat zijn ook niet de consumenten die komen voor een unieke ondernemer met een mooi en bijzonder product. Dat zijn consumenten die jagen op de beste deal. En als een ander dan die beste deal biedt, dan ben je die consument kwijt.

Moeten we daar om treuren? Een beetje wel. Want ook deze consument houdt mensen aan het werk en zorg voor roering en doorloop in de stad. En ik heb persoonlijk best wel te doen met al die mensen die hun baan hebben verloren bij V&D of Manfield. Maar wil ik dan ook meteen een Primark in dat leegstaande gebouw aan de Markt of dadelijk in de Ligne? Dat weet ik niet. Dat is een gewetensvraag. Want op de korte termijn komt er hierdoor veel extra volk naar de stad. Maar er komt ook een moment dat die Primark niet meer de beste deal heeft en het moeilijk krijgt. En ook daarachter staat dan ook  gewoon weer een investeringsmaatschappij die geen reet geeft om de prachtige stad waarin die winkel staat…

Mark Mies, ondernemer in Sittard-Geleen, founder & eigenaar van buro 046. buro 046 is o.a. uitgever van Quant (voorheen UIT magazine) en co-initiator/mede-eigenaar van www.uitsittardgeleen.nl

Komt dat zien!

Als ondernemer in Sittard-Geleen een blog schrijven. Leuk! Dat was mijn eerste gedachte. Waarom? Omdat onze stad dat verdient. Het is leuk om over Sittard-Geleen te schrijven. Dat doe ik dagelijks. Om onze inwoners en bezoekers te vertellen wat onze regio te bieden heeft. Onze stad is leuk en bijzonder. Ik schrijf erover om duidelijk te maken dat we daar zuinig en trots op moeten zijn. Want zuinig zijn leer je als ondernemer. De investering die je moet maken om iets voor elkaar te krijgen en om ‘ertoe te doen’ is groot. En om er te blijven is minstens even lastig. Niks is actueler dan dat…

Grote spelers verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ooit allemaal begonnen dankzij een enthousiaste ondernemer, maar inmiddels verworden tot een speeltje van grote investeerders en banken. Met het verdwijnen van V&D in onze binnenstad komt de roep om de gevel van het stadhuis weer terug. Iets dat we decennia geleden hebben afgebroken voor de grote vooruitgang. Op moment van schrijven voert Fortuna Sittard een overlevingsstrijd. De zoveelste. Omdat ondernemers en bestuurders in de regio de club niet steunen of er de waarde niet van inzien. Zijn we straks weer iets kwijt waar we over een aantal decennia vol onbegrip op terugkijken? Of kunnen we het missen? Niet heel simpel om een antwoord te geven op zo’n vraag. Soms komt het antwoord pas veel later. Vaak is dat te laat. Een duurzame oplossing bewerkstelligen voor Fortuna óf voor de centra van Sittard en Geleen is nog vele malen lastiger.

De consument gaat voor gemak, het allerbeste of simpelweg voor de laagste prijs. Moeten we hem dat verwijten als ondernemer? Lijkt me niet! Volgens mij doen consumenten dat namelijk al heel lang. Maar vervolgens als consument klagen over een lege winkelstraat is dan wel een beetje mosterd na de maaltijd. Nu is in Sittard-Geleen gelukkig de trend dat we steeds minder afhankelijk zijn van ketens en steeds meer unieke, frisse ondernemers mogen begroeten. Daarmee onderscheid je je van de steden en de outlets om je heen. Maar dan moet je de consument wel boeien. Dus moet je als ondernemer zorgen voor een beter alternatief en laten zien wat je in huis hebt. En als ondernemers dus iets bieden waarmee je je boterham kunt verdienen.

Trots zijn op wat je als stad te bieden hebt en dat uitdragen is een belangrijke eigenschap van de moderne ondernemer.  Wij proberen met ons magazine Quant (voorheen UIT magazine) de stad en haar ondernemers zichtbaar te maken voor die consument. Dat doen wij zelf dus óók als ondernemer. Al meer dan tien jaar lang. En wij moeten er óók onze boterham mee verdienen. Samen is dan het sleutelwoord. Waar ondernemers in een niet al te ver verleden elkaar vooral als concurrent zagen, merk ik tot mijn grote vreugde dat de nieuwe ondernemers elkaar zien als waardevol. Want afzonderlijk heeft niemand van die ondernemers genoeg geld en tijd om iedereen te vertellen dat het híer allemaal te doen is. Dat kun je alleen maar samen doen. Met een hoop energie en inventiviteit. Het kost ook geld. Dat is er steeds minder, na jaren van interen. In beide centra is het Centrummanagement na jaren van geploeter aan een nieuw hoofdstuk begonnen. Bestuurders denken mee en samen met hun ambtenaren kijken ze waar ze nieuwe ideeën kunnen inpassen in bestaande bestemmingsplannen en regelgeving. Gelukkig zijn steeds meer pandeigenaren ook bereid mee te denken. Samen… Zo zie je langzaam weer nieuw leven komen in de binnensteden van Sittard en Geleen.

Langs de kant staan en klagen is niet langer de norm. Dan ben je niet uit het juiste hout gesneden om te ondernemen. Want dat is gewoon gáán. Soms met een plank voor je kop, maar meestal met de neus in de wind! Hard roepend, met zijn allen: “Komt dat zien!”, wijzend naar al die leuke winkels, want daar ligt de sleutel…

Mark Mies, ondernemer in Sittard-Geleen, founder & eigenaar van buro 046. buro 046 is o.a. uitgever van Quant (voorheen UIT magazine) en co-initiator/mede-eigenaar van www.uitsittardgeleen.nl

Meer blogs over Sittard-Geleen lezen?
@inpaginahtml@